.

شکست سکوت شفیعی کدکنی
 

ابتکار : محمدرضا شفیعی کدکنی پس از مدت‌ها سکوت بالاخره در مشهد لب به سخن گشود و از برخی مسائل جاری در حوزه فرهنگ و ادب انتقاد و بر لزوم توجه به سنت‌ ادبی این دیار تاکید کرد.
محمدرضا شفیعی کدکنی که به تازگی از سفر آمریکا بازگشته، راهی مشهد شد و در جلسه پیش‌دفاع یک دانشجوی دکترای شرکت کرد در این جلسه اظهار نظر‌های جالب انجام داد که در ادامه آمده است.
محمدرضا شفیعی کدکنی گفت:یک نوع دل‌زدگی نسبت به سنت در ذهن جوانان ما هست که من نیز به آن‌ها حق می‌دهم. معتقدم جوانان باید در حرکت فرهنگی جامعه‌ی ما به‌سمت مدرنیته حرکت کنند؛ اما هر نوع حرکت به‌سمت مدرنیته مستلزم شناخت درست از سنت است.این استاد زبان و ادبیات فارسی که اهل مصاحبه با رسانه‌ها نیست، در جلسه‌ی پیش‌دفاع یک پایان‌نامه همچنین گفت، همه‌ی متون ادبیات فارسی نیازمند تصحیح مجدد هستند.او در بخشی از صحبت‌هایش هم گفت: به فرهنگستان ادب اعتقاد خاصی ندارم؛ اما این فرهنگستان بایستی رسم‌الخط ثابتی را مانند رسم‌الخط استاد مجتبی مینوی در تحریر «کلیله و دمنه» وضع کند.
به گزارش ایسنا، دکتر شفیعی کدکنی در جلسه‌ی پیش‌دفاع دکتر سلمان ساکت که در محل کتابخانه‌ی قطب علمی فردوسی‌شناسی دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد گفت: خوشحالیم که همت بلند دکتر ساکت ختم به تصحیح آبرومند «کیمیای سعادت» غزالی می‌شود و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند.او در ادامه اظهار کرد: دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه فردوسی متوجه عمل مخاطره‌آمیز تصحیح متون است و می‌داند که یک تصحیح خوب، کار بسیار زمان‌بر و سختی است. امیدواریم که این تلاش ختم به این بشود که مخاطبان ادبیات شاهد یک تصحیح خوب باشند.


شفیعی کدکنی با بیان این‌که همه‌ی متون ادبیات فارسی نیازمند تصحیح مجدد هستند، اظهار کرد: در فکر جوانان، کار تصحیح، یک کار قدیمی است؛ اما امروز در دنیا
بزرگ‌ترین مراکز پژوهشی مشغول تصحیح متون قدیمی از کتب افلاطون و ارسطو تا آثار
نویسندگان قرن 20 که آثارشان دچار نقص شده، هستند و این نشان‌دهنده‌ی اوج اهمیت این موضوع است.این شاعر و پژوهشگر گفت: یک نوع دلزدگی نسبت به سنت در ذهن جوانان ما هست که من نیز به آن‌ها حق می‌دهم و معتقدم که جوانان باید در حرکت فرهنگی جامعه‌ی ما به سمت مدرنیته حرکت کنند. اما هر نوع حرکت به‌سمت مدرنیته مستلزم شناخت درست از سنت است و هنگامی که با یک متن غلط روبه‌رو هستیم، نمی‌توانیم از هیچ‌کدام از علوم جدید و متجددانه‌ی ادبی در آن بهره بجوییم.
شفیعی کدکنی اظهار کرد: من به کسانی که فکر می‌کنند تصحیح متن یک کار سنتی و قدیمی است، یادآور می‌شوم که حرکت به سمت مدرنیته به جز از طریق شناخت منابع اصلی و سنتی ادبیات امکان‌پذیر نیست.او با اشاره به تصحیح «دیوان شمس» توسط استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، گفت: کسی با اطلاعات و شناخت بدیع‌الزمان فروزانفر از ادبیات، تاکنون وجود نداشته است و همه به اشراف او به همه ابعاد ادبیات اذعان می‌کنند و مطمئنا تاکنون بهتر از او نداشته‌ایم.
شفیعی کدکنی تأکید کرد: با این وجود، کسانی که شرایط تصحیح «دیوان شمس تبریزی» را دارند، این کار را بکنند و هنگامی که چنین اثری جای تصحیح مجدد دارد، سایر آثار به عبارت اولی جای تصحیح دارند.او ادامه داد: تصحیح کامپیوتری متون کار بزرگی است که می‌توان انجام داد؛ زیرا کامپیوتر نه خسته می‌شود و نه عصبانی و خطاپذیری بسیار پایینی دارد و ما بایستی به صورت جدی از این مقوله بهره بگیریم.این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هیچ متنی برای ابد بی‌نیاز از تصحیح نیست و هر کسی که آمادگی دارد، می‌تواند کارهایی را که من تصحیح کرده‌ام، مجددا تصحیح کند؛ زیرا همه متون ادب فارسی نیازمند بازتصحیح هستند.

شفیعی کدکنی با بیان این‌که به فرهنگستان ادب اعتقاد خاصی ندارد، گفت: اما این فرهنگستان بایستی رسم‌الخط ثابتی را مانند رسم‌الخط استاد مجتبی مینوی در تحریر «کلیله و دمنه» وضع کند؛ زیرا این رسم‌الخط با دقت خاصی تدوین شده است و با این کار همه می‌توانند از آن استفاده کنند و معایب رسم‌الخط فعلی از بین می‌رود.
در پایان این جلسه، استادان و دانشجویان ادبیات فارسی سؤال‌های مختلف خود را
درباره‌ی مسائل گوناگون ادبیات مطرح کردند و دکتر شفیعی کدکنی با دقت نظر و حوصله‌ی خاصی به این سؤال‌ها پاسخ داد.از دیگر نکات جالب توجه این جلسه، حضور دانشجویان رشته‌های عربی، روان‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق و... بود که بعضا سؤال‌هایی را درباره‌ی رشته‌های خود از شفیعی کدکنی پرسیدند.