گزارش «ایران» از جایگاه شاعر گرانمایه ایران

 

 

مراسم بزرگداشت روز سعدی صبح امروز با گلباران آرامگاه وی آغاز می‌شود.
به گزارش «ایران» بازدید رایگان از آرامگاه این شاعر پرآوازه، مسابقه حکایت‌خوانی، شب شعر، سخنرانی‌های استادان زبان و ادبیات فارسی و انتشار چند ویژه‌نامه از برنامه‌های این مراسم خواهد بود. همزمان با این مراسم، یاد روز سعدی در شهرهای دیگر ایران از جمله مشهد، تهران، کرمان و... گرامی داشته می‌شود.
همچنین مراسم بزرگداشت استاد سخن سعدی، شب گذشته در آرامگاه این شاعر عارف با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به ادب پارسی برگزار شد. کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی در راستای برنامه‌های ویژه مراسم بزرگداشت روز سعدی گفت: امسال به نام سال بوستان نامگذاری شده است. وی علت این نامگذاری را چنین بیان کرد: در سال 85 و همزمان با نهمین یادروز سعدی، مرکز سعدی شناسی تصمیم گرفت که سالهای 85 تا 95 را به عنوان دهه سعدی‌شناسی نامگذاری و اعلام کند. کمالی سروستانی افزود: بی‌تردید بوستان، مهم‌ترین و فصیح‌ترین مثنوی حکمی و اخلاقی ادبیات ایران است که مهم‌ترین اندیشه‌های متعالی سعدی در زمینه زندگی فردی و اجتماعی و جامعه معتدل و آرامبخش در آن آمده است و ما به همین علت بر آن شدیم که امسال را سال بوستان نامگذاری کنیم.
براساس این گزارش ، میر جلال‌الدین کزازی استاد ادبیات فارسی در مورد سعدی گفت: سعدی از دو دید، سخنوری است که در پهنه ادب فارسی سرآمداست و استادی بی همانند؛ یکی زبان روشن و روان سعدی و دیگری آسانی درک شگردهای ادبی و زیباشناختی در سروده‌های وی است. چهره ماندگار عرصه ادبیات کشورمان با اشاره به زبان بسیار آشنای سعدی ادامه داد: سعدی، زبانی به روشنی روز و به روانی آب دارد. سعدی در بیشتر سروده‌های خود، با زبانی سخن می گوید که خواننده یا شنونده سخن او می‌انگارد که سعدی به زبان مردمی پارسی که بسیار آشنای اوست با وی گفت‌وگو می‌کند. اما روشنی و روانی و زودیادی و آشکارگی زبان سعدی به گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد آن زبان را به کار گیرد در می ماند. در آن هنگام به استواری می داند و باور می‌کند که سخن گفتن بدان شیوه کاری بسیار دشوار است. دکتر محمدرضا ترکی استاد دانشگاه در همین زمینه گفت: سخنان سعدی، علی‌رغم سادگی و روانی، گاه از چنان ظرافتی برخوردار است که بزرگان در برابر آن سپر می‌افکنند یا در فهم آن دچار لغزش می‌شوند. وقتی بزرگان این چنین سرنوشتی داشته باشند تکلیف دیگران از پیش معلوم است. وی با اشاره به مدعیانی که به واسطه قلت تدبر و سخن‌ناشناسی با سعدی دست و گریبان می‌شوند و هرچه دلشان خواست نثار او می‌کنند، تصریح کرد: برخی از این مدعیان، عبارت «دروغی مصلحت‌آمیز به که راستی فتنه‌انگیز» را علت تباهی خلق و خوی ما ایرانیان دانسته و دروغگویی‌های ما را به گردن آموزش‌های سعدی گذاشته‌اند و کسانی نیز یافت می‌شوند که عبارت «هر که از مال وقف چیزی بدزدد قطعش لازم نیاید» را مروج حرامی‌گری و دزدی از مال وقف می‌پندارند. علی عین علیلو استاد زبان و ادبیات فارسی در زمینه عرفان سعدی گفت: سعدی، عاشق بودن را هنر یک انسان می‌داند و اگر به آن پشت کند به فطرت خود پشت کرده است و این ویژگی اوست که آثار او را بسیار خوش‌آهنگ و جذاب کرده است. وی ادامه داد: عرفان سعدی، عرفانی عملی است که حالات خوشی و آسانی را در خود دارد و آنچه که ما را با سعدی مأنوس می‌کند نوع گویش سهل و ممتنع اوست. عین علیلو با اشاره به تفاوت گلستان و بوستان افزود: گلستان، دیده‌های سعدی از جامعه خود بوده اما بوستان دنیای آرمانی و آرمانشهر اوست؛ دنیایی که او دوست دارد ببیند و به نوعی مدینه فاضله سعدی است.