گلگشتی در بوستان شعر

از محورهای یاد شده به عنوان اندیشه سیاسی نهضت عاشورا، به چند نمونه اشاره می‏شود و ابیاتی در باره آنها آورده می‏شود:

1 . آزادی و حریت

ناظر زاده کرمانی می‏گوید:

ای یاد تو در عالم، آتش زده بر جانها

هر جا ز فراق تو چاک است گریبانها

ای گلشن دین سیراب با اشک محبانت

از خون تو شد رنگین هر لاله به بستانها

بسیار حکایتها گردیده کهن اما

جانسوز حدیث تو، تازه است‏به دورانها

در دفتر آزادی، نام تو به خون ثبت است

شد ثبت‏به هر دفتر، با خون تو عنوان‏ها

این سان که تو جان دادی، در راه رضای حق

آدم به تو می‏نازد، ای اشرف انسان‏ها

قربانی اسلامی با همت مردانه

ای مفتخر از عزمت همواره مسلمانها (6)

مرحوم خوشدل از شاعران پیش از انقلاب، در مفاهیم سیاسی اجتماعی نهضت کربلا بسیار شعر سروده است . در یکی از آنها که به فلسفه نهضت‏حسینی اشاره می‏کند، می‏گوید:

بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است

که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است

حسین مظهر آزادگی و آزادی است

خوشا کسی که چنینش مرام و آیین است

نه ظلم کن به کسی نی به زیر ظلم برو

که این مرام حسین است و منطق دین است

همین نه گریه بر آن شاه تشنه لب کافی است

اگر چه گریه بر آلام قلب تسکین است

ببین که مقصد عالی وی چه بود ای دوست

که درک آن سبب عز و جاه و تمکین است

ز خاک مردم آزاده بوی خون آید

نشان شیعه و آثار پیروی این است (7)

نیز دکتر قاسم رسا، در ترجمه کلام اباعبدالله (ع) می‏گوید:

گر شما را به جهان دینی و آیینی نیست

لااقل مردم آزاده به دنیا باشید (8)

در سروده فضل‏الله صلواتی می‏خوانیم:

درس آزادی به دنیا داد رفتار حسین

بذر همت در جهان افشاند افکار حسین

با قیام خویش بر اهل جهان معلوم کرد

تابع اهل ستم گشتن بود عار حسین (9)

در یکی از سروده‏های محسن حافظی می‏خوانیم:

جان فدا کردی به راه مکتب آزادگی

جان هر آزاده‏ای گردد فدایت‏یا حسین (10)

شاعر دیگری چنین سروده است (در باره عباس بن علی):

درس آزادگی عباس به عالم آموخت

زانکه شد مست از آن باده که در ساغر توست (11)

احد ده‏بزرگی از زبان پیشوای آزادی چنین می‏سراید:

منم آزاد مرد ملک هستی

منم قانونگذار کشور گل

منم ویرانگر کاخ ستمگر

منم روح عدالت گستر گل (12)

. . . ( ادامه )